Regiewijzers

Onderzoek & Advies

Samen grip krijgen op regie in complexe ketens

Wat is de situatie?

Organisaties organiseren zich steeds meer met behulp van complexe netwerken van partijen die samen oplossingen en diensten ontwikkelen, invoeren en leveren.

Meer en meer kiezen organisaties voor best-of-breed multi-sourcing, waarbij het aantal dienstverleners toeneemt. Het gaat ook niet meer alleen om IT, maar ook om bijv. facilitaire dienstverlening, medische technology en industriele automatisering.

Het strategisch belang van digitale technologie neemt toe. Digitale transformatie vraagt een ander operating model. Een kortere time-to-market is gewenst. Veel dienstverleners vinden het lastig om hier in mee te gaan, bovendien zijn contracten vaak inflexiblel.

Wat zijn de uitdagingen?

In deze context is samenwerken essentieel. Alleen als alle partijen in de keten – intern én extern – samen sturen, werken en leren, kan IT écht bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.

Er ontstaat daarom behoefte aan het beter besturen en regisseren van de samenwerking in deze ketens voor klanten en leveranciers. Een goed werkende keten met tevreden mensen en organisaties zorgt voor tevreden klanten.

In de praktijk worstelen organisaties men met vragen als:

  • Hoe houden we overzicht over alle leveranciers, diensten, projecten en leveringen?
  • Hoe sturen we samen, in plaats van langs elkaar heen?
  • Hoe zorgen we dat allen dezelfde taal spreken en werkprocessen op elkaar aansluiten?
  • Hoe zorgen we dat de dagelijkse prestaties van alle partijen goed worden afgesproken, bewaakt en nagekomen?
  • Hoe halen we meer toegevoegde waarde uit alle nieuwe mogelijkheden op de markt?
  • Hoe optimaliseren we de dagelijkse kosten van al die partijen?
  • En vooral: hoe krijgen we grip op IT als integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering?

Hierdoor gaat te veel tijd en energie zitten in het aansturen van (interne en externe) dienstverleners, waardoor de aandacht voor de eigen bedrijfsvoering te kort schiet.

Organisaties moeten zich vooral richten op hun primaire processen en het regisseren van de samenwerking in de IT-keten vooral overlaten aan specialisten, aan vakbekwame praktische regisseurs.

Wat is er nodig?

Regie: Professionele, gedragen en praktische regie, ingericht door vakbekwame regisseurs die ervaren zijn in het regisseren van IT. Regie als verbindende factor , als mechanisme om overzicht te krijgen in de de huidige situatie, inzicht te creëren in de keten en zijn samenwerkingen en uitzicht te geven op de gewenste toekomst.

Onze aanpak helpt organisaties om samen te sturen, te werken en te leren, de juiste keuzes te maken, prioriteiten te stellen en IT integraal onderdeel te maken van bedrijfsvoering. Niet alleen voor nu, maar ook voor in de toekomst.

Hoe kunnen wij helpen?

Om goed regie te kunnen voeren moet je eerst weten waar je staat en waar je naar toe wilt. Dat is waarmee onze dienst Onderzoek & Advies begint. We starten met het goed begrijpen van de vraag en vertalen die naar een concrete behoefte, de opdracht. Vervolgens doorlopen we samen met de betrokken partijen de volgende vier fases:

  1. Analyseren van de huidige situatie – hoe staat regie er momenteel voor?
  2. Bepalen van de gewenste situatie – hoe moet regie er in de toekomstig uit zien?
  3. Opstellen van de roadmap – welke stappen zijn hiervoor nodig en in welk tempo?
  4. Presenteren van het eindadvies – concreet, praktisch en afgestemd op uw organisatie.

Onderzoek regie

Laten we deze aanpak wat uitgebreider bekijken.

1) Analyseren van de huidige situatie
Deze analyse is gericht op Regie en bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. IT als integraal onderdeel van de bedrijfsvoering;
  2. Samen Sturen, Werken en Leren;
  3. Het Regiewijzers levering- en samenwerkingmodel;
  4. Processen (binnen het levering- en samenwerkingsmodel) en Tooling;
  5. De IT-organisatie en daarbinnen de Regiefunctie;
  6. IT Risk & Compliance management;
  7. IT Financieel Management.

Maar als de situatie erom vraagt kunnen we de scope van de anlayse uitbreiden met een analysye naar de concrete IT omgeving met onder andere de onderdelen:

  • Architectuur;
  • Applicaties en Data;
  • Werkplekken;
  • Infrastructuur;
  • Kennis van IT;
  • Diensten.

Samen bepalen we welke onderdelen meegenomen worden. Bij het uitvoeren van de analayse maken we gebruik van visualisaties, volwassenheidsmodellen en onderbouwde interviews.

We bieden ons onderzoek aan in drie varianten:

  • Quick Scan - Snel inzicht door een beperkt aantal interviews, documentanalyse en kort rapport. Geschikt voor organisaties die willen oriënteren of herijken;
  • Regiescan - Dieper onderzoek met meer interviews en bredere documentatie. Gemiddeld adviesrapport met concrete vervolgstappen;
  • Assessment - Volledig assessment met veel stakeholders, gedetailleerde analyse, uitgebreide rapportage en onderbouwd advies.

2) Bepalen van de gewenste situatie
Aan de hand van de vastgestelde onderdelen schetsen we een beeld per onderdeel hoe de gewens-te situatie eruit kan zien, welke eisen en wensen daarbij van belang zijn en hoe de onderdelen on-derling aan elkaar gekoppeld zijn. Het is een beeld op hoofdlijnen dat na goedkeuring in vervolg-stappen meer in detail ontworpen dient te worden in overleg met alle betrokkenen.

3) Opstellen van de roadmap
De roadmap is een kalender over een vastgestelde periode die per onderdeel aangeeft welke pro-jecten/acties nodig zijn, wanneer die plaats vinden, in onderlinge samenhang en afhankelijkheid. Deze roadmap is gekoppeld aan de IT-visie en strategie en is daarmee een vast onderdeel van uw bedrijfsvoering.

4) Presenteren van het eindadvies
De laatste stap is het overzichtelijk en duidelijk presenteren van de opdracht, de huidige situatie, de gewenste situatie, de weg naar de gewenste situatie toe en de adviezen die wij daarbij geven.

Wat levert het op?

Een samen doorlopen traject met helder overzicht over en inzicht in de huidige regie situatie, een beeld over de gewenste regie omgeving, wanneer en hoe daar te komen met bijbehorende adviezen.

Bovendien is er er een gedeelde beeldvorming, begrippenkader en regietaal ontstaan. Daarmee verbindt U mensen in én buiten uw organisatie rond dezelfde ambities en begrippen.

Het is vervolgens aan U om een besluit te nemen over het opvolgen van deze adviezen. Wij helpen U dan graag verder met onze dienst Ontwerp en Implementatie.

Met U zorgen wij dat IT integraal onderdeel wordt van uw bedrijfsvoering.

Meer weten?

Wilt U weten waar uw organisatie staat op het gebied van IT-regie? Neem contact op voor een intake of oriënterend gesprek. Wij helpen U graag verder met inzicht, overzicht en uitzicht.