In deze context is samenwerken essentieel. Alleen als alle partijen in de keten – intern én extern – samen sturen, werken en leren, kan IT écht bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.
Er ontstaat daarom behoefte aan het beter besturen en regisseren van de samenwerking in deze ketens voor klanten en leveranciers. Een goed werkende keten met tevreden mensen en organisaties zorgt voor tevreden klanten.
In de praktijk worstelen organisaties men met vragen als:
Hierdoor gaat te veel tijd en energie zitten in het aansturen van (interne en externe) dienstverleners, waardoor de aandacht voor de eigen bedrijfsvoering te kort schiet.
Organisaties moeten zich vooral richten op hun primaire processen en het regisseren van de samenwerking in de IT-keten vooral overlaten aan specialisten, aan vakbekwame praktische regisseurs.
Om goed regie te kunnen voeren moet je eerst weten waar je staat en waar je naar toe wilt. Dat is waarmee onze dienst Onderzoek & Advies begint. We starten met het goed begrijpen van de vraag en vertalen die naar een concrete behoefte, de opdracht. Vervolgens doorlopen we samen met de betrokken partijen de volgende vier fases:
Laten we deze aanpak wat uitgebreider bekijken.
1) Analyseren van de huidige situatie
Deze analyse is gericht op Regie en bestaat uit de volgende onderdelen:
Maar als de situatie erom vraagt kunnen we de scope van de anlayse uitbreiden met een analysye naar de concrete IT omgeving met onder andere de onderdelen:
Samen bepalen we welke onderdelen meegenomen worden. Bij het uitvoeren van de analayse maken we gebruik van visualisaties, volwassenheidsmodellen en onderbouwde interviews.
We bieden ons onderzoek aan in drie varianten:
2) Bepalen van de gewenste situatie
Aan de hand van de vastgestelde onderdelen schetsen we een beeld per onderdeel hoe de gewens-te situatie eruit kan zien, welke eisen en wensen daarbij van belang zijn en hoe de onderdelen on-derling aan elkaar gekoppeld zijn. Het is een beeld op hoofdlijnen dat na goedkeuring in vervolg-stappen meer in detail ontworpen dient te worden in overleg met alle betrokkenen.
3) Opstellen van de roadmap
De roadmap is een kalender over een vastgestelde periode die per onderdeel aangeeft welke pro-jecten/acties nodig zijn, wanneer die plaats vinden, in onderlinge samenhang en afhankelijkheid. Deze roadmap is gekoppeld aan de IT-visie en strategie en is daarmee een vast onderdeel van uw bedrijfsvoering.
4) Presenteren van het eindadvies
De laatste stap is het overzichtelijk en duidelijk presenteren van de opdracht, de huidige situatie, de gewenste situatie, de weg naar de gewenste situatie toe en de adviezen die wij daarbij geven.
Wilt U weten waar uw organisatie staat op het gebied van IT-regie? Neem contact op voor een intake of oriënterend gesprek. Wij helpen U graag verder met inzicht, overzicht en uitzicht.